Kiedo meidät tarinaan -lukulähetykset ja toiminnalliset vinkit

VINKKI! Videoita voi katsella esimerkiksi odotellessa, automatkoilla tai ne voidaan katsoa yhdessä vaikkapa tuokion alussa. Myös kyseinen kirja kannattaa käydä lainaamassa vaikkapa kirjastosta, jolloin lapsi pääsee tutkimaan kirjan kuvitusta.

Mur ja mustikka (Tammi 2018)

Lukijana NBA-koripalloilija Lauri Markkanen

TOIMINNALLISIA VINKKEJÄ:

  • Keskusteltavaa: Mitähän Iso näki? Millaisia kuvia piirtäisit kirjasta?
  • Lähtekää metsäretkelle ja tutkikaa mitä metsässä voi nähdä tai kuulla. Huomaatko sellaisia asioita, joita Iso ei huomannut ollenkaan? (hakkaava tikka, orava, muurahaisjono, perhonen, suriseva ampiainen, valonsäteissä leijuvat hahtuvat, kuu, lepakko, lätäkkö, vesipisara tai tassun alla rapsahtava oksa) Minkähän takia Iso ei huomannut niitä? Näkiköhän Iso jotakin sellaista, mitä Mur ei huomannut? Mitähän se voisi olla?
  • Leikkikää Karhu nukkuu -leikkiä!
  • Tehkää kuperkeikkoja kuten Mur! Tai keksikää kokonainen oma Mur-jumppa!
  • Maalatkaa Ison ja Murin koti tai suuren suuri mustikka!
  • Lainatkaa Mur ja mustikka –kirja kirjastosta! Tutkikaa Ison ilmeitä, kuinka ne muuttuvat tarinan edetessä? Miltä Iso näytti kirjan viimeisillä sivuilla? Vinkki: Lainatkaa kirjastosta myös Mur, eli karhu -kirja ja ladatkaa tabletille/puhelimelle sovelluskaupasta Mur -sovellus. Sovelluksen avulla voitte herättää kirjan kuvat eloon!

Lätkä-Lauri ja tautinen turnaus (WSOY 2019)

Lukijana A-maajoukkueen Juuso Vainio

TOIMINNALLISIA VINKKEJÄ:

  • Lainatkaa kirjastosta Lätkä-Lauri ja tautinen turnaus –kirja! Samalla voitte tutkia, löytyisikö kirjastosta myös muita Lätkä Lauri –kirjasarjan kirjoja lainattavaksi!
  • Keskustelkaa terveellisestä ruokavaliosta. Millaisia ruokia voi syödä joka päivä? Mitä ruokia syödään harvoin/herkkupäivinä? Milloin sinulla on herkku/karkkipäivä? Millaisia vaikutuksia voi olla päivittäisillä herkkujen syönnillä? Vinkki: Tulosta papunetistä erilaisia ruokakuvia ja miettikää näiden kautta tätä teemaa. Voitte myös jakaa kuvia terveelliset/epäterveelliset tai syö usein/syö harvoin -kategorioihin.
  • Kokeilkaa, miten luistelu onnistuu sisällä sukkasiltaan!
  • Lätkä-Lauri haaveilee pelaavansa NHL:ssä joku päivä. Mistä sinä haaveilet tai mitä haluaisit tehdä isona? Haaveista voi myös piirtää tai maalata.
  • Keksikää oma Lätkä Lauri –hippa! Voisiko esimerkiksi X-hippaa muokata niin, että pelastettaessa löisikin leikisti kiekon maaliin (kiinnijääneen jalkojen välistä) tai pitäisikö kiinni jäänyt pelastaa läpsäisemällä kiinnijääneen kädessä leikisti olevaa ihmeräpylää?

Hirvivaarin ihmeellinen löytö (Karisto 2019)

Lukijana KHL-jääkiekkoilija Joonas Nättinen

TOIMINNALLISIA VINKKEJÄ:

  • Lainatkaa Hirvivaarin ihmeellinen löytö -kirja kirjastosta! Tutkikaa kirjan kuvia: löydätkö kirjasta oravan? Entä timanttisormuksen? Kolme joutsenen poikasta? Pöllön? Mikrofonin? Entä kärpässienen? Kameran? Pajunkissan? Laske kuinka monta keltaista perhosta löydät! Pajunkissan? Voit tehdä samanlaisen etsimistehtävän myös kaverin kanssa!
  • Hirvivaari tapaa kirjassa karhuja, harakan ja siilin. Keskustelkaa, mitä muita eläimiä voi tavata Suomen luonnossa/metsissä? Voit kertoa, piirtää tai vaikka esittää erilaisia eläimiä!
  • Tarinassa nähtiin kevään merkkejä: kevään ensimmäiset leskenlehdet ja aurinko. Millaisia muita kevään merkkejä tiedät, entä millaisia ovat muiden vuodenaikojen merkit? Mistä voi tunnistaa eri vuodenajat?
  • Askarrelkaa jokin tarinan hahmoista (hirvi, karhu, siili, tonttu, harakka, kärpänen tai tuuli (tarvittavat materiaalit: sakset, kartonkia, kyniä, lisäksi esimerkiksi askartelusilmiä, askartelupunosta, liimaa)
  • Tarinassa Hirvivaari kertoo siilille, että siili on hänelle tärkeä. Kuka sinulle on tärkeä? Muistatko kertoa sen sinulle tärkeille ihmisille? Askartele sinulle tärkeälle ihmiselle vaikka kortti.
  • Kannustuspiiri-leikki (Lapset asettautuvat piiriin. Jokainen kiertää kävellen/juosten piirin ympäri muiden kannustaessa taputtaen ja samalla tämän nimeä toistaen)

Muttinen ja äiti (WSOY 2019)

Lukijana muusikko-juontaja Tuomo Rannankari

TOIMINNALLISIA VINKKEJÄ:

  • Mitä haluaisit tehdä, jos olisit aikuinen yhden päivän ajan? Voit piirtää aikuispäivästäsi kuvan tai kertoa vaikka tarinan! Myös aikuinen voi kertoa, mitä haluaisi itse tehdä, jos olisi päivän ajan lapsi. Varhaiskasvatuksessa tai esiopetuksessa piirustuksista voidaan koota ryhmän yhteinen kollaasi.
  • Millainen olisi Muttisen jumppa? Osaatko kieriä kuin Muttinen? Entä kontata? Pomppia kuin sammakko? Surista kuin kärpänen? Juosta niiiiin lujaa kuin äiti? Entä kuinka kovaa osaat huutaa äitiä?
  • Roolinvaihtoleikki: Haluaisitko sinä vaihtaa roolia isän tai äidin tai päiväkodin aikuisten kanssa ja millainenhan päivä siitä tulisi? Entä jos lapsi pitäisikin päiväkodin aamupiirin?  Tai jos lapsi kertoisikin vanhemmalle mitä pitää pukea päälle ja auttaisi vanhempaa pukemisessa? Kokeilkaa leikkiä, jossa vaihdatte rooleja.
  • Lainatkaa kirjastosta Muttinen ja äiti -kirja! Kirjasarjasta on olemassa myös Muttinen ja vaari -kirja, jonka voitte lainata samalla!
  • Keskustelu kirjan pohjalta: Milloin sinua on harmittanut niin kuin Muttista ja miksi? Kuka sinua on silloin lohduttanut ja miten?

LEO LEIJONA SANOO EI -Nina Pirhonen (Otava 2019)

Lukijana NLH-jääkiekkoilija Olli Määttä

TOIMINNALLISIA VINKKEJÄ:

  • Ollin vinkki: Voit piirtää vaikkapa kuvan tai tehdä oman kirjan joko Leo Leijonan tai omasta EI-päivästäsi. Vai onko sinulla kenties tänään KYLLÄ-päivä? Millainen piirros siitä syntyy? Voit myös kertoa piirtämästäsi kuvasta tarinan ja jos aikuinen kirjoittaa sen ylös, niin sehän on jo pieni kirja!
  • Käy lainaamasta lähimmästä kirjastosta kirja Leo Leijona sanoo EI! Tutki kirjaa yhdessä aikuisen kanssa ja mietti, mitä mieltä olet kirjan kuvista. Lisäävätkö kuvat tarinaan jotakin?
  • Montako leijona-aiheista laulua tai runoa keksit? Voit laulaa ainakin Leijonaa mä metsästän -laulua! Löytyykö jokin jääkiekkoaiheinen leijonalaulu? Voit keksiä myös leijonalaulun tai -runon ihan itse!
  • Keskustelu kirjan pohjalta: Milloin sinulla on ollut samanlainen EI-päivä kuin Leolla? Miten kaverista voi huomata, jos hänellä on joskus EI-päivä? Voiko aikuisella olla joskus EI-päivä? Mikä sinua auttaa EI-päivänä tai miten voit auttaa kaveria, jos hänellä on EI-päivä?
  • Tee itse omat tunnekortit tai käy tulostamassa vaikka ilmaiset MAHTI-tunnekortit . Tutkikaa yhdessä tunnekortteja ja keskustelkaa mitä tunteita korteista löytyy. Voit myös miettiä, mitä tunteita Leo tunsi kirjassa tai mitä tunteita itse olet kokenut päivän tai viikon aikana. Osan korteista voi laittaa myös seinälle, ja niiden avulla voi keskustella omista tunteistaan tai niihin voi palata erilaisia tunteita kohdatessa.
  • Ilmeleikki lapsiryhmälle: Tarvitset valmiit tunnekortit (esim. MAHTI-tunnekortit tai papunetistä kuvia erilaisista tunteista). Jokainen lapsi tulee vuorollaan nostamaan yhden kortin ja esittää kortin tunteen pantomiimina muille. Muiden tehtävänä on arvata mistä tunteesta on kyse. Arvaamisen jälkeen voidaan yhdessä pohtia, mikä lapsen esityksessä toi tietyn tunteen esille ja esim. miltä tunne tuntuu omassa kehossa.

 

JELLONA TOINEN – Anne Vasko (WSOY, 2012)

TOIMINNALLISIA VINKKEJÄ:

  • Leijonaa mä metsästän –­laulu: http://www.suomeasavelin.net/laulunsanat/leijonanmetsastys.htm
  • Leijonan häntähippa. Ohjeet: Kiinniotettavilla on häntänä esimerkiksi huivi, jonka hipat koittavat napata kiinni. Huivin menettäneestä tulee uusi hippa.
  • Kysytään lapsilta luetun jälkeen, mitä leikkejä kirjasta löytyi ja leikitään leikkejä!
  • Kädentyöt kirjan pohjalta: Tilkkuaskartelut ja ristipistojen harjoittelua, sormivirkkauksen opettelua (tehdään “jellonan hännät” häntähippaan), suunnitellaan ja tehdään oma pehmolelu esimerkiksi sukasta, 
  • tehdään jämäkartonkisilpusta taideteos esimerkiksi Jellonakollaasi.
  • S. 8 Jellonan häntä risahti rikki. Keskustellaan yhdessä: Leikitkö rikkoontuneilla leluilla? Kuinka lelut menevät rikki? Saako leluja rikkoa? Kannattaako aina ostaa uutta? Voiko leluja korjata? Kuka korjaa leluja? Miten Jellonaa voisi auttaa saamaan häntä ehjäksi? Kuinka?  Leikki:  “Nallesairaala” rikkinäisille leluille
  • Mietitään millaisia ääniä kirjasta voisi kuulua (esim. kärpänen, hämähäkin ääni)
  • Kasvojumppa: Matkitaan ja tehdään kuvien ilmeitä. Otetaan kuva omasta Jellona-ilmeestä ja tulostetaan kuvat seinälle
  • Kirjan kuvien miettiminen: Miten kuvat on tehty ja saatu aikaiseksi?
  • Etsitään kirjasta lempikuva. Miksi juuri tämä kuva on paras koko kirjassa?

 

 

Videolla Jypin pelaaja Mikko Kalteva lukee Anne Vaskon kirjan Jellona Toinen

 

PRINSESSA PIKKIRIIKIN KOOTUT TUHMUROINNIT – Hannele Lampela & Ninka Reittu (Otava, 2016)

TOIMINNALLISIA VINKKEJÄ:

  • Keskustellaan luetusta: Miten ongelmaa pohditaan oikeasta ja väärästä näkökulmasta? Auttaako monen eri näkökulman pohtiminen estämään tuhmurointeja? Mitä erilaisia sääntöjä on? Onko vaan lapsilla sääntöjä?
  • s.31. Millä tavoin läheiselle ihmiselle voi näyttää tykkäämistään?
  • Piirrä/maalaa/keskustele: Mitä tekisit, jos saisit määrätä kotona? (kun aikuiset ovat himpskatissa)
  • Makkaran eli Taikakoiran taiat. Kuinka taikakoira oikein taikoi? Toistetaan perässä ja näytellään taikakoiran taikomistyyli. Suunnitellaan oma taikomistyyli (tai  vaikka taikomistanssi!). Pohditaan, mitä kukin haluaisi taikoa. Piirretään ja esitetään se muille. 
  • Askatrellaan taikasauva luonnonmateriaaleista ja leikitään esimerkiksi kapteeni käskee leikkiä taikasauvan avulla. Pohditaan, mitä maasta ja luonnosta saa ottaa (jokamiehenoikeudet)  ja onko luonnosta taikasauvan materiaalin ottaminen varastamista? Kuka omistaa risut ja kävyt? 

Videolla näyttelijä Henri Halkola lukee ensimmäisen luvun kirjasta Prinsessa Pikkiriikin kootut tuhmuroinnit

 

KETUN KALANSAALIS & KARHUN KALANPYYNTI (kansansatu)

TOIMINNALLISIA VINKKEJÄ:

  • S. 130. Miltä tuntuu istua hiljaa, hievahtamatta pikkurilliäkään? Onko se vaikeaa vai helppoa?
  • Mietitään, miten karhun ja ketun hännät eroavat toisistaan? Millä eläimillä on lyhyt tai pitkä aika?
  • Tehdään omat hännät esimerkiksi sormivirkkaamalla. Leikitään hännänryöstö-hippaleikkiä.
  • Tehdään jäädytyskoe. Laitetaan lanka astiaan ja viedään pakkaseen. Kuinka nopeasti “häntä” jäätyy kiinni? Saako sitä enää irti? Pohditaan testin perusteella, miksi karhun  häntä katkesi kun hän yritti nousta avannosta.
  • Mitä uusia sanoja tarinasta löytyi (esim. rysä, pirtti, kiiluvainen, kirnu, korento)? Luetaan kirjasta kohta ja päätellään, mitä sana voisi tarkoittaa. Miten ja mistä asiaa voisi selvittää?

 

Videolla Antti Niskanen lukee kansansadut Ketun kalansaalis ja Karhun kalanpyynti

 

JÄNIS JA SIILI – GRIMMIN VELJESTEN SATU

TOIMINNALLISIA VINKKEJÄ:

  • Kädentaidot: Piirretään siili ja liimataan havunneulasista piikit. Askarrellaan siili kävyistä tai paperirullasta.
  • Liikuntaleikit: Mietitään, mitä eläimiä sadussa oli ja miten ne liikkuvat. Tehdään temppurata, jota liikutaan eri eläinten tavoin. Juostaan salia päädystä päähän ja lasketaan juoksukerrat. Verrataan omien juoksujen määrää siilin juoksemaan 74 kertaan. Onko se paljon vai vähän?
  • Sarjakuvan piirtäminen.  Lapsi piirtää yhden kohtauksen kirjasta ja ne kootaan seinälle yhdeksi sarjakuvaksi.
  • Ongelmanratkaisu: Miten siili voisi ihan oikeasti voittaa jäniksen? Onko se mahdollista?

Videolla näyttelijä Henri Halkola lukee sadun Jänis ja siili

 

MOLLI JA KUMMA – Katri Kirkkopelto (Lasten Keskus, 2018)

TOIMINNALLISIA VINKKEJÄ:

  • Harjoitellaan peilin edessä sankariasentoja samoin kuten Molli. Voidaan myös tehdä kaverin kanssa liikkeet peilinä niin, että seistään vastakkain ja vuorollaan kumpikin matkii ja peilaa toisen asennot ja ilmeet.  Mikä on sankariasentosi? Mikä asento ilmentää rohkeutta? Millä tavoin rohkeutta saa kerättyä? Miten pelon voi karkoittaa?
  • Kuinka ystävää voi huomioida? Miten ystävälle voi kertoa tai näyttää, että hän on ystäväsi.
  • “Sydämessä tuntuu painavalta”. Mitä tällä tarkoitetaan? Miltä se tuntuu/näyttää? Voiko sitä piirtää?
  • Kokeillaan Mollin murjotustyyliä. Mikä on oma murjotustyylisi?

Videolla jääkiekkoilija Eetu Laurikainen lukee kirjan Molli ja Kumma

PIKKUMULPERI JA MERI – KIRJASTA PIKKUMULPERI JA PIENET SUURET TARINAT. Kirsi Sjöblom (PS-kustannus, 2018)

TOIMINNALLISIA VINKKEJÄ:

  • Kaverihieronta esimerkiksi pallohierontana.
  • Mulperi ei ole koskaan nähnyt merta. Keskustellaan, mitä sinä et ole nähnyt? Mitä haluaisit nähdä? Miten meri eroaa järvestä? Mitä meren toisella puolella on?
  • Askarrellaan Mulperin koti esimerkiksi kierrätysmateriaalista.

Videolla jääkiekkoilija Juuso Vainio lukee ensimmäisen luvun kirjasta Pikkumulperi ja pienet suuret tarinat